1- вариант бедиий метинден парчаны окъунъыз ве 1-6 вазифелерини беджеринъиз



жүктеу 0.63 Mb.
бет1/4
Дата28.04.2016
өлшемі0.63 Mb.
  1   2   3   4
: uploads -> editor -> 1144 -> 70138
editor -> Департамент освіти І науки, молоді та спорту
70138 -> Автономной республики крым
editor -> -
editor -> Работа участника XXII республиканской краеведческой олимпиады
editor -> Дважды Герой Советского Союза амет-хан-султан (1920 – 1971)
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту

автономної республіки Крим

Завдання для проведення державної підсумкової атестації

з кримськотатарської літератури в 11 класах загальноосвітніх навчальних закладів

Автономної Республіки Крим

1- ВАРИАНТ

Бедиий метинден парчаны окъунъыз ве 1-6 вазифелерини беджеринъиз.

(Прочитайте отрывок художественного текста и выполните задания 1-6)

Бугунь Назифе иштен кельгенде, козьлерини къан баскъан, юзюнде инсанлыкътан зияде зынджырда ырылдап турмакъта олгъан баракънынъ тасвири корюлип тургъан Мустафа оны:

-Ене де татлы сезюнънен мени алдатмакъ истейсинъми?.. Эписини… Эписини айттылар… Сёйле… Догърусыны сёйле. Халильнен… - сёзлеринен къаршы алды.

Нефизе ичюн бу къаршылав, бу сёзлер бекленильмез ал дегиль эди. Бугунь Джемиленинъ онъа сёйлегенлери Нефизеге эр шейни ап-айдын косьтерген эди…

Нефизе озюнде, озю де беклемедиги бир къаттылыкъ сезди. Эр кересинде олдугъыны акс оларакъ, татлы сёзлернен Мустафаны ятыштырмагъа ынтыладжагъы ерде, сесини чыкъармадан онынъ козьлерине, бебеклерининъ ичине сокъулурджасына бакъты… Бу бакъыш эм ачув, эм де «эй, бичаре, инсан…Языкъ эрлик сыфатынъа, оюнджакъсынъ…фырылдакъсынъ завалы Мустафа-дереджесине яры аджынув маналарынен толу эди…

Мустафанынъ тюшюндже, ойланувы, органлары юттыгъы алкогольнинъ тесиринден бир къат даа кутюрлештигинден, онда Нефизенинъ бакъышындаки маналарны чезеджек къувет къалмадыгъындан, шимди бу бакъыштан о, озюндже нетиджелер чыкъара…

-Демек, сусасынъ!.. Айтмагъа сёзюнъ ёкъ… Яланларынъ, татлы еминлеринъ, эписи битти… Мустафанынъ юзюнде акъылсызджа ачувны мыскъыл, хорлав кулькюлери денъиштире эди…

-Ялан айтмадым, айтмам да!.. Лякин, Мустафа, мен сени аджыйым, не къадар бахытсыз, тар тюшюнджели адамсынъ, аягъынъы дегиль, башынъы да къапкъаннынъ сюйрютишлери аджувсызджа къыстыгъы, кемирдиги алда сен уйгъунсыз, халкъ кулькюси олмакънен огърашасынъ.

Мустафа, къаршысында эр вакъыт бойсунып тургъаныны корип алыштыгъы Нефизеден чыкъкъан бу сёзлерге инанаджагъы, оны сёйлеген Нефизе олдыгъына ишанаджагъы кельмей, шашмалап къалды…

-Эбет, «халкъ кулькюси олдым», «къапкъангъа тюштим»…Я буны ким япты? Ким?.. Ким?.. Сен… Халиль дегильсинъизми?..

Эр тюрлю сес ве арекетнинъ манасыз олгъаныны корьген Нефизе даа зияде девам эттирмек ве текрар сёз къайтармакънынъ манасыз, ерсиз олдыгъыны ве акс такъдирде даа чиркин нетиджелер беклемек мумкюн олдыгъыны эсапкъа аларакъ сусты…

Мустафа Нефизенинъ сусмасыны озю ичюн енъиш ве озь сёзлерининъ догърулыгъыны тасдикъ анълап:

- Кет, баре…корюнме…Ёкъса, шимди…

Затен, бу сёзлернен, къычырмалардан бир шей анъламайып, пенджере янында шашмалап тургъан къызы Мерьемчикнинъ элинден тутып, къапугъа догърулгъан Нефизе, Мустафанынъсёзюни эшитмеден, къапудан тышары атлагъан эди.
1. Берильген парчанынъ насыл эсерден олгъаныны, муэллифи ким экенини бельгиленъиз. (Укажите автора и название произведения)

А «Расткелиш», («Встреча») У.Ипчи А

Б «Олар да инсан эдилер» («Они тоже были людьми»), Дж.Дагъджы Б

В «Ошекчи Айше», («Сплетница Айше»)Дж.Гъафар В

Г «Къара поездлар», («Черные поезда») Э.Умеров Г

2. Муэллифнинъ Мустафагъа олгъан мунасебети насыл сёзлерде акс олуна?

(С помощью каких слов автор выражает свое выражение к Мустафе. Выпишите эти слова).

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


3. Кетирильген парчада къараманлар озьара субетлешелер. Бедиий нутукъта бойле вастагъа не дейлер? (В отрывке герои обмениваются репликами. Как называется такой приём в художественной речи?)

А Монолог А

Б Диалог Б

В Реплика В

Г Реплика (четке) Г
4. Бу парчада муэллифнен къулланылгъан «юзюнде инсанлыкътан зияде зынджырда ырылдап турмакъта олгъан баракънынъ» ибареси насыл бедиий вастадыр: (Как называется используемое автором в данном отрывке художественное средство):

А Къыяс (сравнение) А

Б Метафора Б

В Джанландырув (Олицетворение) В

Г Эпитет Г


  1. Мустафанынъ арекетлерине насыл къыймет кесесинъиз? Не ичюн о, ичкиджиликке бериле? (Дайте оценку поведению Мустафы. Почему он стал пить?)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


6. Муэллиф бу эсерде насыл меселелерни котере? (3-5 джумле)

(Какие проблемы в этом произведении поднимает автор? (3-5 предложений)

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Шиирни окъунъыз ве 7-9 вазифелерини беджеринъиз.

(Прочитайте стихотворение и выполните 7-9 задания)

* * *


Бир ирмакъ болып да, сынджырсам гольге,

Я бир голь болсам да, серильсем чёльге!..

Бир джуке болайым къаялар ичинде,

Чевирсин кевдемни къарувлы селлер,

Къаядан къаягъа сипирсин селлер,

Йылдырым ишлесин яш фидан экенде…

Кичкене саваплар, кичкене эмгеклер

Кичкене гуняхлар язмасын мелеклер!..

Ольмектен къоркъаман гъафиллер кибик,

Олийим тавларда аслымда кийик!..

Бир олю болайым мезарсыз, ташсыз,

Къадимсиз, зикирсиз, яланджы козьяшсыз!..

Тиймесин тениме титреген эллер!

«Ольди!» демесин тувмай ольгенлер!

«Кирли!» деп ювманъыз, ольгенлер темиздир!

Ольгенлер къайгъысыз, къоркъусыз, тегиздир.

Ешиллик ерлерде, сельбилер тюбюнде,

Комюльсин бир даа яшамакъ тилеген!

Дженнетке кирмекчюн савап ишлеген,

Кимнинъ ке китабы, анахтар джебинде!..

Яшавдан къоркъмагъан, олюмден юрьмеген,

Яшавчюн тиленип тюз ёлда юрьмеген,

Эр вакъыт тырмашкъан, терлеген эрлер,

Дженнетке кирселер, дестурсыз кирелер!..


7. Шиирнинъ муэллифини бельгиленъиз (Укажите автора стихотворения).

А Ыргъат Къадыр

Б Мемет Нузет

В Бекир Чобан-заде

Г Шевкъий Бекторе

8. Берильген эсер шиириетнинъ насыл чешитине менсюп олгъан?

(Какова тематика данного стихотворения?)

А Фельсефий (философское) А

Б Гражданлыкъ (гражданское) Б

В Ватангъа севги (любовь к Родине) В

Г Табиатны тасвирлев (описание природы) Г
9. Шиирде олгъан тасвирий васталарны бельгиленъиз.

(Как называется художественное средство, использованное автором в стихотворении?)

А Эпитет, къыяс, метафора (сравнение) А

Б Къыяс, гипербола (сравнение) Б

В Тек эпитетлер (только эпитеты) В

Г Тек джанландырув (только олицетворение) Г
Метинден парчаны окъунъыз ве 10-12 вазифелерини беджеринъиз.

(Прочитайте текст и выполниет задания 10-12)
Узакътан къой сюрюси киби джыйылып тургъан кой корюнди. Алим сыкъ чегерликлер арасында сокъуларакъ, сарп байырлар устюнден,сувсуз дерелер ичинден кестирип, койге догъру ёл алды.

О ёрулгъан – талгъан эди. Онынъ темиз манълайындан, самайларындан, арды кесильмеден тер чыбырмакъта эди. Аркъасындаки токъума кольмеги сыртына япышып, кунеш сыджагъындан тенини тарлап-къашытып турмакъта эди. Юньлю чарыкълары да дельме-делик олып, шоссе ёлундан орманлыкъкъа сокъулгъандан сонъ, энди тынышта бир табанларына тегенек кирип, ёлуны больмекте эди.

Ниает, кой юкъарысындаки Сувлу дереге келип етти. Урбасыны, чарыкъларыны чыкъарып, тозуны къакъты. Салкъын сувнен юзюни, аркъасыны ювды. Бедендже тазерген, енгиллешкен киби олды.

Онынъ ёлджулыгъы башлагъан куньден берли ана-бабасы ич бир вакъыт акъылындан чыкъмаса да, бойле бир арекетке оларнынъ насыл янашаджакълары акъкъында аслы да тюшюнмеген эди. Шимди, энди койге киреяткъанда, ёл теэссуратынынъ догъургъан бутюн ойларына бу тюшюндже де къошулды. Алимге, шубесиз, не анасы ве не де бабасы къол котермезлер, лякин оларнынъ агъызындан опьке сёзю эшитмек биле, башкъасындан кореджеги энъ амансыз джезадан агъыр корюне эди.

Алим, къоранталарына айтмадан ёлгъа чыкъкъаны ичюн окюнди, лякин айткъаны алда оны бойле узакъ ёлгъа озь башына ташлайджакъларына да умюти аз эди.

Лякин азбаргъа келип киргенинен, онынъ бутюн кедерлери бошуна олып чыкъты: онынъ севимли анасы, асретини чеккен эвлядыны корьгенинен, багъырына басып, буюк бир асретликнен онынъ манълайындан, янакъларындан, козьлеринден опе башлады. Сонъ оны софадаки кийиз миндер устюне отуртты. Акъшамдан эселет эвляды ичюн къалдыргъан чибереклерни къыздырды, огюне бир тепси де къаймакъ къойды.




10. Берильген парча насыл эсерден алынгъан? Эсернинъ муэллифи ким?

(Из какого произведения этот отрывок? Кто автор этого произведения?)

А «Ачлыкъ хатирелери», («Воспоминание о голоде») А.Ильмий А

Б « Афат», («Бедствие») Черкез Али Б

В «Алим», Ю.Болат В

Г «Иблиснинъ зияфетине давет», («Приглашение на пир к дьяволу») Ш.Алядин Г
11. Эдебий къараманлар сырасындан юкъарыда берильген эсернинъ къараманларыны бельгиленъиз.

( Выберите ряд героев указанного отрывка из предложенных)



А Усеин Шамиль, Феми, Суаде ханым, Умер А

Б Бекир, Айше, Эсма, Алим Б

В Азамат акъай, Кериме апте, Мерьем, Алим В

Г Молла, Бекир, Селиме, Зибиде Г
12. Не ичюн шу эсер тарихий роман деп сайыла? (3-5джумле) (Почему этот роман считают историческим? (3-5 предложений)

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


13. «Афат» эсерининъмуэллифи ким олгъаныны бельгиленъиз.

(Кто является автором произведения «Афат»?)

А Черкез Али А

Б Бекир Чобан-заде Б

В Умет Ипчи В

ГЮсуф Болат Г
14. «Айт, Чатыртав!», («Расскажи, Чатырдаг»), «Татарлыгъым» («Татарство»), «Къырым акъкъында» («О Крыме») шиирлернинъ муэллифи ким? (Кто автор стихов «Расскажи, Чатырдаг», «Татарство», «О Крыме»?)

А Эшреф Шемьи-заде А

Б Шевкъий Бекторе Б

В Сеитумер Эмин В

Г Бекир Чобан-заде Г

15. «Не ичюн биз тарихымызны бильмек керекмиз» (150 сёзден ибарет эссе язынъыз)

«Для чего мы должны знать свою историю». Напишите эссе (не менее 150 слов)

ВАРИАНТ 2

Бедий метинден парчаны окъунъызве 1=6 вазифелерини беджеринъ (Прочитайте отрывок художественного текста и выполните задания 1-6).
«Къызлар, къызлар, дюн гедже

Худжур бир тюш корьдим мен.

Джин-шейтанлар юрьмеген

Сарп ерлерде юрьдим мен.


Сувдай ярыкъ бир гедже,

Тавда янъгъыз къалгъанман.

Санки дерсиз, пайнозюм

Мезаргъа ёл алгъанман.


Не япмагъа бильмейип,

Эр якъкъа баш ургъанда,

Чатыпманлыкъ ичинде

Ёл тапалмай тургъанда,


Тюш десенъ тюш, анъсызын,

Къоркъудан джан талашып,

Келип къонды омзума

Бир гогерджин баласы.


Бир олюмден къалгъандай,

Тени дыр-дыр къалтырай,

Ай ярыкъта козьлери

Садеф киби йылтырай.


Бу аджайип ишлерден,

Башта бираз шашырдым.

Сонъ тез-тез бу къушчыкъны

Кокрегимге яшырдым.


Меген дейим, гъарипни

Къувгъан эмен миявкъуш.

Пейда олды шу аньде

Бир аллене, бедат къуш.


Панджаларын чыкъарып,

Узериме атылды.

Мен юзюмни орьтсем де,

Устюм-башым йыртылды.


Джан-алямет къоркъудан,

Яман этип багъырдым.

Пек абдырап,ярдымгъа

*** чагъырдым.


Кок гурьледи, сель къуйды,

Йылдырымлар ойнады.

***-нинъ ерине

Келип чыкъты бир джады.


Шу арада бир эмчек

Баласынен къолунда

Учып кеттим еди къат

Кокке, Кябе ёлуна.


Кябе ёлу дегени_

Акъ сют акъкъан ёл экен.

Чевре-чети сынъырсыз

Мавы сахра, чёль экен.


Сонъ не олды бильмейим,

Башы, сонъу къарышты.

Бир-биринен недайдыр

Албастылар тартышты.


Тюш десенъ тюш, сонъ бирден

Бастырыкъып уяндым.

Эвде корип озюмни,

Толу бир нефес алдым.


Бакъсам, къасыр устюнде

Чалкъат юшип яткъаным.

Сытмам бардай сыкъылып,

Къан-терлерге баткъаным»…


1.Берильген парчанынъ насыл эсерден олгъаныны, муэллифи ким экенини бельгиленъиз.

(Из какого произведения этот отрывок? Кто автор этого произведения?)

А «Фырсат тапты» («Пользуясь случаем») И.Асанин А

Б «Къырымнаме» («Баллада о Крыме») Ш.Селим Б

В «Къырым фаджиасы», («Трагедия Крыма») А.Озенбашлы В

Г «Козьяш дивар» («Стенаслез») Э.Шемьи-заде Г

2. «Козьяш дивар» дестанынынъ къыйметини анълатынъыз.

(Поясните, в чем ценность поэмы «Козьяш дивар»?)

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



3. Кетирильген парча бу-

(Предложенный отрывок это-)

А Монолог А

Б Диалог Б

В Реплика В

Г Реплика(четке) Г
4. Бу парчада муэллифнен къулланылгъан «Къоркъудан джан талашпы» ибареси насыл бедиий вастадыр?

(Как называется художественное средство, использованное автором в стихотворении?)

А Метафора А

Б Эпитет Б

В Гипербола В

Г Къыяс (сравнение) Г
5. Къараман корьген тюшнинъ манасыны насыл анълайсынъыз? Тюш вастасынен онъа не беян ола? (3-5 джумле) (О чем говорит увиденный героем сон? Что он помогает ему понять (3-5 предложений)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


  1. Эсернинъ фельсефий гъаесини насыл анълайсынъыз ве неде коресинъиз? Муэллиф окъуйыджыларны неге чагъыра?

(Как вы понимаете и в чем видете философскую идею произведения К чему призывает читателя автор?)

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Шиирни окъунъыз ве 7-9 вазифелерни беджеринъиз.

(Прочитайте стихотворение и выполниет задания 7-9)

***

Яваш эскен ель бугунь,

Далгъаларны тербете,

Сейир этип буларны,

Дюльбер бир къыз ял эте.
Козьлер мавы, бель индже,

Узун, буйра сачлары.

Инджиден акъ тиши бар,

Назик, сызма къашлары.


Узакъ дегиль, янымда,

Козь алмайым козюнден,

Севинч толу юреги,

Сезильмекте юзюнден.


Кулюмсирей, севдире,

Ойчан, тюпсиз козьлери.

Сёйлешеджек денъизнен,

Анълашылса сёзлери.


Дерсинъ, денъизбуны анълай,

Кенъ-кенъджаядалгъасын.

Сонътоласий, санки дей:

Дюльбер тюшсин, ялдасын.


Джыйнап, топлап гурь сачын,

Ер кунеши бу дюльбер,

Тюшти явашденъизге,

Бакъты онъа кок ве ер.


Балыкъ киби ялдай о,

Сувны эшип къолунен,

Тюшип мен де ялдадым,

Онынъ кеткен ёлунен.


Деджоюла, де къалкъа,

Сувда ойнай «сув къызы»,

Шакъа, оюн бегене,

Кибирли дегиль о озю.


Акъ мермердай тенине

Далгъа келип окътала.

Ынджынмасын дюльбер, -деп

Окелене, токътала.


Дюльберлиги акърансыз,

Къошакътапмакъкучь онъа.

Кунеш биле тёпеде,

«Чиркинмен» -деп, утана.


Эгер Меджнун корьсейди,

Эль чегерди Лейлядан.

Татьянадан кем дегиль,

Ширинден де абадан.


Ширин олгъан деврининъ

Нам къазангъан дюльбери.

Амма бизим бу дюльбер,

Дюльберлернинъ дюльбери.


7. Шиирнинъ муэллифини бельгиленъиз.

(Укажите автора стихотворения)

А «Омюр къызы», («Жизнь девушки»)К.Джаманакълы А

Б «Земане яшы», («Современник») Ы.Къадыр Б

В «О копюр къайда», («Где этот мост») С.Эмин В

Г «Агъыр джеза», («Тяжелое наказание») М.Нузет Г
8. Берильген эсер шиириетнинъ насыл чешитине менсюп олгъан?

(Какова тематика данного стихотворения?)

А Фельсефий А

Б Гражданлыкъ Б

В Севги В

Г Табиатны тасвирлев Г
9. Шиирде олгъан тасвирий васталарыны бельгиленъиз.

(Отметьте в стихотворении использованные художественные средства)

А Къыяс, гипербола А

Б Тек джанландырув Б

В Тек эпитетлер В

Г Эпитет, къыяс, метафора Г
Эсерден парчаны окъунъыз ве 10-12 вазифелерини беджеринъиз.

(Прочитайте отрывок из произведения и выполните задания 10-12)

Бир де тёпеге бакъсам, не корейим - кок юзю теллернен юванкъашланып чыкъкъан. Бунларын не марефетлери бар экен? Бу теллер къушчукъларгъа къонакъ экеним десем, орталыкъта къуш-муш да корюнмей. Я о халкъын яшайышына недерсинъ? Анавы марушкелерге бакъ, фистанлары, пальтолары балкъ-чалкъ эте. Я о къызчыкълар десенъ, чечекдай кийинген,, башларын тиклеген, сачларыны джайдыргъан донк-донк юрелер,чырайлары гульдай!..

Ярабби, бу халкъ къазакъ олгъаны ичюнми, ёкъса шеэрли олгъаны ичюнми бойле арув яшай экенлер? Не исе, амма да къыйметли къуллар экен. Дюньянынъ дженнетинде яшайлар. Халкъ ачтан къырылып бите ята, бунларын бир шейден хаберлери ёкъ…мен Акъяргъа келеджекте, анда Къуддуснен менден башкъа бирев олмаз деп беллеген эдим. Кельдим, не корейим… Акъярын кошеси-буджасы ач татар толып къалгъан. О сюслю халкълар ичинде чул-чубур аралашкъан ачлар не худжур корюне!.. Бетлерини айдан-куньден сакълагъан татар къызлары, огъланлары, яш апайлар, бала-чагъа чёптен козюни сакъынмай. Къайда олса сокъула, арам-элял демей не тапса, оны ашай, не берселер, оны ала. Орталыкъта не айып-уят къалгъан, не гунах-сават!.. Асыл бу халкъ нечюн бир-бирини аджымай экен? Базарлар да, тюкянлар да рыкъма-рыкъ азыкъ толу. Бир талай халкъ обурдай ашай-иче, тюзене-безене зевкъ-сефада, мынавы якъта бир талай халкъ кир-кифоз ичинде, чул-чубур, сюрюне, джан чекише, о шейлерге тамшана-тамшана сокъакъларда йыкъылып-йыкъылып олелер. Бар да,бакъайым, дюньянинъ кетишине акъылынъ етсин… Халкъын агъызында теспи олып о мераметлер, хайырлар, садакъалар. Орталыкътан джоюлгъан кеткен.
10.Берильген парча насыл эсерден алынгъан? Эсернинъ муэллифи ким?

(Из какого произведения этот отрывок? Кто автор этого произведения?)

А «Ачлыкъ хатирелери» («Воспоминания о голоде») А.Ильмий А

Б «Такъдир» («Судьба») , А.Чергеев Б

В «Миллий дуйгъй»,(«Национальные чувства»)Дж.Сейдамет В

Г «Олар да инсан эди» («Они тоже были людьми») , Дж.Дагъджы Г
11. Эсернинъ баш къараманлары кимлердир? (Кто главные герои произведения?)

А Къуртамет, Энвер А

Б Къуддус,Сюндюс Б

В Зибиде, Селиме В

Г Мемиш агъа, Алим Г
12. Муэллиф эсерде насыл эсас меселени котере? (Какова основная проблема, поднимаемая автором в произведении?)

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


13. «Олар да инсан эди» эсернинъ муэллифини бельгиленъиз.

(Укажите автора романа «Олар да инсан эди» («Они тоже были людьми»)?

А Абляким Ильмий А

Б ДжынгъызДагъджы Б

В Амет Озенбашлы В

Г Умер Ипчи Г
14. «Бир сарай къураджакъман!..» шиири назмиетнинъ къайсы бир чешитине аит?

(К какому виду лирики относится относится стихотворение «Бир сарай къураджакъман!..» («Построю дворец я!..».)

А севги А

Б фельсефий Б

В табиат В

Г гражданлыкъ Г
15. «Бизим келеджегимизни насыл коресинъиз» серлевасында 150 сёзден ибарет олгъан эссе.

(Каким вы видите будущее нашего народа? Напишите сочинение-рассуждение из 150 слов)
3 - ВАРИАНТ
Бедий эсерден парчаны окъуп, 1-6-нджы вазифелерни беджеринъиз.

(Прочитайте отрывок художественного текста и выполните задания 1-6)

Мен бу ачлыкъ саргъошлыгъынен азбаргъа чыкътым. Читлер арасында чивильдешкен торгъайчыкъларгъа сукъланам, тиш къайрайым амма, насыл тутасынъ?.. Сонъ, бирден-бирге, козюм джаптаки мезарлыкъкъа илише, титрейим. Олюм къоркъусынен къарышыкъ дженнет ашлары козюмин огюне келе. Ай, дейим, шу къушчукълар дженнетте огюме къавурылып келеджегине шимдичик келе къойса да, гъаджыр-гъуджур бир ашасам. Лякин къайдан аласынъ... учып юрьген бир айван озь башына къызарырмы. Иште, учты къачтылар, тапсанъ ал. Бойле къызартмалар олса-олса, мендай ачларын хаялындан келип кечкендир. Не нее чаре ёкъ, насыл да олса, тапып ашамакъ керек. Истеп ал, тутып ал, хырсызлап ал... догърусы, бабамлардай олип кетеджегим кельмей. Гъарип бабам ольди. Мезарыны биле тапамадыкъ. Анам десенъ, кефинсиз комюльди.

Манъа кельгенде, иште алым-чулум: орталыкъта къалгъан чуллу, джиренчли, оксюз бир къыз... Эбет, кене яшайджагъым келе. Бу азаплы омюрими бир кунь даа узатмакъ хатири ичюн, масалларда айтувлы падиша балаларынынъ балдырларыны кесип, минек къушуна къаптыргъандай, мен де балдырымдан бир парча кесип чип-чий ашайджагьым келе. Келе амма! Онъа да юрек чыдаймы я... Ах, Яраббим, бу инсан ачыкъмаса, не ола экен?!

Къаш къараргъан. Мен шай чекишип тургъанда, буруныма кескин бир къатлама къокъусы ура. Насыл анълатайым, джанчыгъым, бир шей олса «миснинъ гъамбер къокъусы» — дей тургъанлар, амма бу къокъугъа не мисин айры келе, не гъамбер. Мен бир баш ёлгъа фырлап чыкъам. Къокъу кельген якъкъа таба делидай чапам. Елда бириси къаршыма чыкъып: «Сюндюс, къайда барасынъ?» — деп мени токътата, къойнундан чыкъарып манъа бир чий къартоп туттура. Бир де бакъсам, о чапкъын — Къуддус экен. Мен оны корьгенимнен — «Къайдан келесинъ я, улан, бу къартопларны къайдан алдынъ?» — деп сорагьандже, о: — «Къычырма, джурь къачайыкъ, Сюндюс» — деп башкъа бир лаф къошмайып, мени озь эвлерине сюйреп алып кете.



  1   2   3   4


©netref.ru 2017
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет